Тесты ЕГЭ по английскому языку. № 5-3.
Тема: Рассказ радиоведущего о жизни и работе известного
изобретателя.
Вы услышите рассказ радиоведущего о жизни
и работе известного изобретателя. В заданиях A8-A14
вставьте цифру 1, 2 или 3, соответствующую
выбранному варианту ответа. Прослушайте запись дважды. Во
время первого прослушивания заносите только те ответы, в
которых вы уверены. Во время второго прослушивания ответьте
на оставшиеся утверждения.
A8What does the speaker suggest about the name 'Moog'?
1) It was one reason for the success of his invention.
2) It has an interesting sound. 3) Some people do not pronounce it
correctly.
A9When Walter Carlos recorded with a Moog synthesizer. 1) there was a big contrast in reactions
to his recording.
2) people said that the instrument was more suited to
popular music.
3) he did so in order to shock certain people.
A10What does the speaker say about Leon Theremin's
invention?
1) Theremin was disappointed by its lack of popularity.
2) Moog improved the design of it. 3) It was played without being touched.
A11What does the speaker say about Moog's synthesizer'?
1) It was used in a way he had not intended. 2) It benefited from a certain development
in popular music.
3) It was more popular than the saxophone for a time.
A12Why did Moog sell his company in the 1970s?
1) Demand for synthesizers in general was falling. 2) Competition from another company
was causing it to fail.
3) He lost interest in running it.
A13What happened in the 1990s and early years of the
new millennium?
l) Young musicians asked Moog to design instruments
for them. 2) Musicians started playing old Moog
synthesizers.
3) Moog synthesizers were modernised by other people.
A14The speaker says that by the time Moog died,
1) his new company was more successful than his old
company.
2) his attitude to business had changed. 3) he was allowed to use his name on
instruments he invented.
Текст
и пояснения.
A8 3 Говорящая сообщает
слушателям о том, что имя Моуг (Moog) "рифмуется со словом
"vogue", а не со словом "fugue" ('rhymes
with vogue, not fugue'). Это указывает на то, что некоторые
люди произносят это имя неправильно - как если бы оно рифмовалось
со словом "fugue", а не со словом "vogue".
А9 1 "Пуристы"
('purists') (люди с четкими, но ограниченными представлениями)
классической музыки были "в ужасе" ('horrified') от
этой записи, потому что синтезатор был настолько "точен"
('accurate'), что музыка казалась им "искусственной"
('artificial'). Так или иначе, другие находили "новую красоту"
('а new beauty') в точности инструмента в исполнении музыки.
То есть одни люди ненавидели запись, другим она нравилась.
А10 3 На этом инструменте
нужно было играть "взмахами рук возле двух металлических
стержней, прикрепленных к деревянной коробке" ('waving
the hands near two metal rods attached to a wooden box").
То есть инструмент состоял из деревянной коробки с металлическими
стержнями, прикрепленными к ней, и на нем играли, двигая руками
вокруг металлических стержней, но не касаясь их. Во время игры
музыкант не прикасался ни к одной из частей инструмента.
А11 2 Поначалу инструмент
"быстро приобрел популярность" ('quickly caught on')
среди экспериментирующих музыкантов и создателей научно-фантастических
фильмов, но затем он стал популярным среди более широкой публики
благодаря направлению психоделического рока в конце 1960-х годов.
Когда такой стиль музыки стал популярным, "музыканты мейнстрима
признали" ("mainstream musicians embraced') инструмент
- то есть музыканты, исполнявшие музыку, популярную среди широких
масс и принимаемую ими, начали пользоваться этим инструментом.
Таким образом, рост популярности психоделического рока положительно
сказался на синтезаторе, так как музыканты этого направления,
начали использовать синтезатор, и инструмент стал более известен.
А12 2 Moуг был "вынужден"
('forced') продать свою компанию, потому что компания ARP Instruments
разработала "второе поколение" ('second generation')
синтезаторов. На основе изобретенной им первоначально модели,
были разработаны новые модели инструмента, "более удобные
в обращении" ("more user-friendly'). Эти инструменты
"стали доминировать на рынке, вытесняя классическую модель
Моуга" ('came to dominate the market, replacing the classic
Moog'). То есть дела его компании стали ухудшаться вследствие
конкуренции с ARP.
А13 2 В 1990-х и начале
2000-х годов "возродился интерес к оригинальному синтезатору
Моуга" ('there was а revival of interest in the original
Moog synthesizer") люди вновь заинтересовались оригинальным
инструментом. Современные музыканты, играющие музыку самых разных
направлений, стали использовать первоначальную модель.
A14 3 B 2002 году Моуг
"вернул себе права на бренд Moog" ('reclaimed the
rights to the Moog brand') - он вновь стал законным владельцем
названия 'Moog', то есть он имел право продавать инструменты,
называющиеся его именем. Ранее он продал эти права, то есть
другие люди, но не сам Moуг, имели право производить инструменты,
называющиеся его именем. Он основал новую компанию и вновь начал
продавать инструменты со своим именем на них. То есть, за три
года до своей смерти он вновь получил законное право использовать
свое имя в названии инструментов, которые он производил и продавал.
Presenter:
In this section of the programme, we're going to look at the
life and work of Robert Moog, the inventor of the electronic
musical instrument, the Moog synthesizer. Robert Moog, who
died aged 71 in 2005, built the first voltage controlled synthesizer,
an electronic music machine which has had an extraordinary
impact on how modern musicians compose and record. Although
the Moog synthesizer - the word rhymes with 'vogue' not 'fugue'
- has had its greatest application in popular music, it first
came to public notice when Walter Carlos used it to record
the Brandenburg Concertos and other works by Johann Sebastian
Bach. Classical music purists were horrified at the synthesizers
deadly accurate, 'artificial' rendition of Bach's works, but
others discovered a new beauty in the pure mathematical precision
of the sound.
Moog been inspired as a child by Leon Theremin,
a Russian scientist who, in the 1920s, invented an electronic
instrument which could be 'played' by waving the hands near
two metal rods attached to a wooden box. The theremin made
sounds by manipulating electrical waves to denote timbre,
pitch and volume, but it was difficult to maintain pitch and
it did not catch on. As an engineering physics student, Moog
pursued a hobby of building theremins and other electronic
instruments. He developed his synthesizer in 1964 after a
composer told him about the need for user-friendly electronic
instruments using new computer technology.
Though the Moog synthesizer quickly caught
on with experimental musicians and makers of science fiction
movies, it was not until the psychedelic rock movement of
the late 1960s that mainstream musicians embraced it. Then
Moog was building instruments for some of the biggest misical
acts of day, including The Doors, The Grateful Dead and The
Rolling Stones. Arguably, before the Moog synthesizer, you'd
have to go back to the invention of the saxophone by Adolphe
Sax in the 1840s for a new instrument of similar impact. By
1968, Moog was a celebrity.
But by the early 1970s, boom had turned to
bust and Moog was forced to sell his company. A second generation
of more user-friendly synthesizers offered by ARP Instruments
came to dominate the market, replacing the classic Moog. Moog
sold a controlling interest in his struggling company, and,
more importantly, rights to the Moog Music name, to a venture
capitalist, who sold it a few years later to the musical instrument
manufacturer Norlin. Moog continued to work for the company,
designing guitar effects, guitar amplifiers and other small
electronic gadgets, but left in 1977, blaming corporate politics
for his departure.
In the 1990s and early years of the new millennium,
there was a revival of interest in the original Moog synthesizer,
with Moogs being used by modern musicians for many genres
of music, including electronic dance music. Old or vintage
synthesizers commanded high prices, and Moog became a cult
hero for many young musicians. In 2002, Moog reclaimed the
rights to the Moog brand, started a new instrument business
and began selling instruments bearing his name again. He continued
inventing for the company until his death.